Ga naar de inhoud
Review: Home Baked - Yvette van Boven
Reviews 15 oktober 2014

Review: Home Baked - Yvette van Boven

Review: Home Baked - Yvette van Boven

Volgens mij heeft heel bakkend en kokend Nederland uitgekeken naar het nieuwe boek van Yvette van Boven: Home Baked. Vierhonderd pagina’s vol met 200 recepten. Toen ze er meer dan een jaar geleden aan begon, had ze al 300 á 400 recepten klaar liggen. Een boek is dan snel gemaakt toch? Nou, nee. Ook koken en bakken is tijdsgebonden, het verandert door de jaren heen. Recepten die ze een jaar geleden schreef, zou ze nu toch weer anders maken. En zo is ze een jaar lang bezig geweest met het maken van dit pareltje. De ’tje’ is overbodig, want het is een enorme pil. Heerlijk.

Het boek zit vol met illustraties, foto’s van speciale plekken, waterverf kleuringen en natuurlijk ongelooflijk veel verschillende recepten. De fotografie is prachtig en sluit perfect aan op de illustraties. Het geeft het boek een speciale sfeer. Tijdens de bakworkshop gaf ze aan dat ze haar boeken spannend wil maken. Er moet continu iets te ontdekken zijn, maar tegelijkertijd het moet wel toegankelijk blijven voor iedereen. De illustraties, recepten en teksten maakt Yvette zelf, de foto’s maakt haar man. Samen hebben ze dit boek gemaakt. En wat een waanzinnig resultaat! Neem je een kijkje met me mee?

Het boek begint met een waterval aan mise en place: redelijk essentiële dingen om in huis te hebben, noemt Yvette het. Maar ook baktips, uitleg over verschillende bloemsoorten, rijsmiddelen, snelle en langzame suikers. Dan gaat ze verder met een aantal simpele ‘Home mades’, een soort basisrecepten: nougatine, lemon curd, ganache, marsepein, nutella, vanille extract en suiker, botercrème, meringue icing, crème patisserie, clotted cream en zelfs amandelmelk. Tijdens de bakworkshop had ze ook zo’n flesje home made vanille extract bij zich in een heel tof Belgisch ciderflesje. Ben je wel eens op een vlooienmarkt? Hou je ogen dan open voor dat soort leuke keukenitems!

En wat te doen als je eiwit niet stijf wordt? Als je cake in de bakvorm blijft zitten? Of juist is ingezakt? Of te droog is? Of als de vulling naar de bodem zakt? Yvette geeft overal antwoord op in het ‘SOS, eerste hulp bij..’-hoofdstuk.

Op pagina 58 beginnen uiteindelijk de recepten. Gelukkig zijn er nog ruim 300 pagina’s te gaan. Wat voor een recepten vind je in Home Baked? Klassiekers, basisrecepten, ontbijtrecepten (scones, muffins), alles over brood, cake, bars & slices, koekjes, mopjes, zoete en hartige taarten, pasteien en feestelijkheden, toetjes, gebakjes en ja: zelfs hondenkoekjes ontbraken niet in dit boek. Want ook haar hondje Marie krijgt een bedankje in het boek: ‘Marietje, lekker beest’.

Elk recept heeft een origineel of verrassend aspect, vind ik. Het gebruik van nootmuskaat en zwarte lapsong thee in scones, de toepassing van verschillende soorten meel, zoals spelt, rogge en durumtarwe, een aardbeientaart met tijm of het gebruik van rietsuiker in veel recepten. Tijdens de workshop legde ze ook uit dat dit één van haar doelen was tijdens het schrijven van dit boek. Soms probeert ze wat gezonder te leven en bakt ze zonder tarwe, gluten of suiker, maar vaak genoeg ook niet. ‘Eigenlijk net zoals het in het echte leven ook is’.

Niet vaak ben ik zo onder de indruk van een bak- of kookboek. Wat een geweldig boek. Er is zoveel te zien en te lezen, dankzij de afwisseling van foodinfo, illustraties, persoonlijke foto’s, foodfotografie, recepten en stukken tekst. Daarnaast is er voor ieder wat wils in dit boek, er staan zo ongelooflijk veel recepten in.  De meeste recepten zijn vrij simpel en vragen geen enorme inkoop van boodschappen. Daarnaast geeft Yvette voldoende alternatieven voor verschillende ingrediënten wanneer je iets niet in huis hebt. Je innerlijke bakker kan op alle gebieden helemaal losgaan met dit boek!

Ben jij ook enthousiast geworden? Bestel het boek dan snel voor maar 29,95!

Het boek is uitgegeven door Fontaine Uitgevers.

Klik op een ster om dit recept te beoordelen!