Ga naar de inhoud
Review: Taart, ook als je niet jarig bent
Reviews 18 september 2014

Daar kwam ‘ie door de bus gevallen: het bakboek waar ik al eerder over schreef in de aankondiging van de nieuwe familieserie TAART! Een zoete serie van de VPRO waarin de achtjarige Kadir poolreiziger wil worden en zijn vader Umut de beste banketbakker van de wereld is. En ook al is het een familieserie (en heb ik nog geen kinderen): ik zat beide afleveringen als een klein kind aan de buis gekluisterd. Een warm verhaal, met mooie muziek en natuurlijk prachtige taarten. Als kers op die prachtige taart is er nu ook een bakboek uitgekomen van de serie! Met daarin de recepten van alle creaties die in de serie voorbij komen. Mmm. Laten we beginnen met een kijkje in de inhoudsopgave:

Mijn oog valt meteen op het Franse element van alle taartjes. En dat is niet zo gek. Alle taarten die in de serie voorbij komen zijn gemaakt door Meike Schaling. Meike is de eigenaresse van een geweldige Franse patisserie in Amsterdam, Petit Gâteau. Ik ben er meerdere malen geweest en het is een absolute aanrader. Ze hebben prachtige gebakjes, macarons, madeleines en taarten, zoals je ook in TAART voorbij ziet komen.

Tussen de recepten door vind je  korte verhalen over de serie, geschreven door Lineke van den Boezem. Deze verhalen vertellen hoe de serie verloopt. Het is dus geen probleem als je eens een aflevering mist of het verhaal later nog eens een keer aan de kids wilt voorlezen: het hele verhaal staat opgeschreven door het bakboek heen. Ik ben na een paar pagina’s dus nog maar even opgehouden met lezen 😉

Het boek is speels vormgegeven. Mooie, duidelijke foto’s, niet alleen van de recepten, maar ook een aantal sfeershots uit de serie. Basismaterialen en tips worden aan het begin van het boek toegelicht, net zoals een stapsgewijs basisrecept om taartdeeg en eclairs te maken. De recepten worden duidelijk uiteengezet en in verschillende onderdelen opgedeeld. Een toegankelijk, vrolijk en mooi bakboek voor kinderen, maar ook zeker voor volwassenen.

Onderstaand zie je één van de creaties uit de eerste aflevering: een Croquembouche! Al sinds ik die voorbij heb zien komen tijdens Masterchef Australia, staat die op mijn baklijstje. En nu ik er ook nog een recept voor heb, kan ik er niet meer omheen: die ga ik snel uitproberen!

Ik ben blij dat ik dit boek aan mijn collectie toe mag voegen. Ik hou echt van Franse patisserie en dit boek staat vol met bijzondere recepten, maar ook met basisrecepten. Het boek heeft een speciaal element dankzij de verweven verhaallijn (die het extra leuk maakt voor kinderen), is mooi vormgegeven en toegankelijk geschreven. Ben jij ook enthousiast geworden? Bestel het boek dan hier!

Het boek is uitgegeven door Fontaine Uitgevers. De familieserie TAART wordt vanaf 7 september uitgezonden op Nederland 3, op zondagochtend 09.00u en telt (helaas maar) 8 afleveringen.

Klik op een ster om dit recept te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Aantal stemmen: 0