Ga naar de inhoud
Review: Rutger bakt
Reviews 21 april 2014

Review: Rutger bakt

Review: Rutger bakt

Anderhalve week geleden viel het geweldige boek van Rutger van den Broek, winnaar van het eerste seizoen van Heel Holland Bakt, bij me in de bus: Rutger bakt. Twee weken terug mocht ik ook aanwezig zijn op zijn boekpresentatie en kon ik genieten van zijn heerlijke baksels. Tijdens Pasen afgelopen weekend heb ik het boek uitgebreid bestudeerd met mijn moeder en zus. Een aantal recepten blonken meteen uit en staan inmiddels al hoog op mijn to-bak-lijstje. In dit artikel geef ik je een kijkje in het fijne bakboek van Rutger en laat ik je een aantal van mijn favo recepten zien.

Rutger bakt opent met een overzichtelijke inhoudsopgave. Het boek is ingedeeld in zes uiteenlopende categorieën, waarbij alles in de bakwereld wel voorbij komt. Hierop volgt een persoonlijk voorwoord van Rutger, waarin hij aangeeft zich op de thuisbakker te richten. Dit zie je terug aan de pagina’s met uitleg over bakbenodigdheden, bakbegrippen, technieken, basisingrediënten en de nodige tips. Op deze manier geeft Rutger de thuisbakker voldoende handvatten en trucs om aan de slag te gaan!

In het eerste hoofdstuk ‘Gebak en taart’ staan prachtige taarten, zoals de aardbeienslof of de hazelnoot-schuimtaart, maar ook vind je er heerlijke recepten voor oliebollen, limoentartelettes en zelfs voor hartige quiches. Op het plaatje hierboven zie je mijn moeders favoriet uit het hele boek: de bramentaart met honing en mascarpone. Zonder discussie was dat de taart die voor Pasen gemaakt moest worden. In de supermarkt waren helaas geen bramen te vinden, maar gelukkig verbouwen mijn ouders zelf kilo’s bramen in de achtertuin en haalde mijn moeder even 400 gram perfect ingevroren bramen uit de vriezer. Ik kan je alvast verklappen dat het een heerlijke taart was. Het recept staat inmiddels op Zoetrecepten!

Het volgende hoofdstuk staat vol met allerhande koekjes. Met klassiekers zoals spritsen, kletskoppen en kattentongen, maar ook een heerlijke pecannoten-karamelkoek staat er tussen. Mijn favoriet is de sinaasappel-cantuccini. Daar ben ik echt dol op, dus die moet ik gewoon eens zelf uitproberen.

Mijn favoriet uit hoofdstuk drie: de appelcake.

Dit vind ik het leukste hoofdstuk van het boek: high tea. Hier zijn verschillende kleine zoete en hartige hapjes in opgenomen. Brownies, scones, karamelsoesjes, mini-quiches, sandwiches, cupcakes, muffins. Bij mij liep het water me in de mond bij het zien van bovenstaand recept, tartelettes met mangocurd en frambozen. Een klein fris hapje, volgens mij ook heerlijk met lemon curd of andere vullingen. Alleen daarvoor ben ik al in staat om binnenkort eens een high tea te organiseren! 😉

In het hele boek vind je leuke sfeerfoto’s van familie en vrienden van Rutger. Ook wordt er een heel hoofdstuk gewijd aan allerlei broodrecepten. Ik moet toegeven dat ik dit nog niet vaak genoeg doe. Mijn zus was meteen fan van bovenstaand recept, een paddenstoelenbrood. De ham-kaasroulettes leken mij juist wel weer wat. Naast deze hartige broden staan er ook veel zoete broden in, zoals kwarkbroodjes en brioche.

Tot slot behandelt Rutger een aantal stapsgewijze how-to’s. Van elke stap is een foto gemaakt en op die manier word je volledig door het proces geleid. Zo kun je zelf bladerdeeg, amandelspijs, meringue of soezendeeg maken.

Met deze diverse hoofdstukken, recepten en how-to’s laat Rutger ons zien dat hij echt van alle markten thuis is. Maar dat wisten we natuurlijk al wel. Mijn moeder, zus en ik zijn alle drie heel enthousiast over het boek. Hoewel mijn zus terecht opmerkte dat er geen spectaculair vernieuwende recepten in het boek staan, denk ik dat dat ook juist de kracht is van Rutger bakt. Het boek staat vol vertrouwde recepten waarmee elke thuisbakker aan de slag kan. Dat is ook iets dat Rutger aanhaalt in zijn voorwoord: ‘bakken hoeft niet altijd ingewikkeld of tijdrovend te zijn, maar het zorgt wel elke keer voor veel plezier en voldoening‘. Een perfecte verwoording denk ik zo.

Ook nieuwsgierig geworden? Bestel Rutger bakt dan via deze link.

Klik op een ster om dit recept te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Aantal stemmen: 0