Ga naar de inhoud
Review: Zoet & Shoot - Linda Lomelino
Reviews 02 september 2015

Review: Zoet & Shoot - Linda Lomelino

Review: Zoet & Shoot - Linda Lomelino

Bij sommige pakketjes doe je simpelweg een klein geluksdansje als je ze openmaakt. Herken je dat? Ik had dat toen ik het nieuwe boek van Linda Lomelino uit de nog alles verhullende verpakking haalde. Het is een boek waar ik al een tijd naar uitkeek: Zoet & Shoot, voor bakkers en bloggers. Voor wie haar nog niet kent, Linda Lomelino is een Zweedse bakblogster. Ze is zo iemand die je met je ogen kan laten eten, zo ongelofelijk mooi en smakelijk zijn haar foto’s.

Inhoudsopagve Zoet & Shoot

Ik neem je mee door de inhoudsopgave. Het boek is opgebouwd uit drie simpele hoofdstukken: bakken, decoreren en stylen & fotograferen. Daartussen heeft ze subkoppen ingevoegd om het thema van de recepten aan te geven. De subkop tuindromen slaat bijvoorbeeld op recepten waarbij ze veelvuldig gebruik maakt van bloemen en fruit uit de tuin. Dit maakt haar foto’s altijd erg herkenbaar. De bloemen en fruitsoorten knallen er op deze pagina’s vanaf. Op de ene foto zijn de cupcakes moeilijk te onderscheiden van de echte bloemen en op andere foto’s is een oreo cheesecake rijkelijk afgetopt met frambozen.

Hieronder een paar shots van taart die nu al hoog op mijn ’to bake’ lijstje staan. Oh goodies.

Goodies Linda Lomelino

Zoet & Shoot laat uiteenlopende recepten zien: een pavlova boomstam, appelbollen, een crêpetaart, vier soorten chocolate chip cookies, apenbrood, chocolade macarons, pretzel cupcakes, donuts met amandelen; voor elke bakker is er wat wils. Naast deze originele recepten vind je in het boek ook een aantal stapsgewijze pagina’s over de basis van het bakken (ingrediënten, bakpapier, deeg uitrollen), aangevuld met een aantal basisrecepten. Zo wordt o.a. het maken van lemon curd, dulce de leche, macarons of meringue botercrème ook stapsgewijs uitgelegd.

Linda Lomelino

In het decoreren en stylen van haar baksels is Linda één van de besten. Ze omschrijft stap voor stap hoe je de onderstaande cupcakes (die er onmogelijk uit zien) in levensechte bloemen van botercrème kunt veranderen, maar ook hoe je het beste om kunt gaan met versieringen van bloemen, fruit, chocolade of glazuur.

Linda Lomelino over decoreren

Zoals ik al eerder aanstipte is dit boek niet alleen voor bakkers bedoelt, maar ook voor bloggers. Jippie! Linda Lomelino is namelijk wel een beetje mijn idool op het gebied van foodfotografie. In Zoet & Shoot doet zij een boekje open over foodstyling, de compositie van haar foto’s, het vinden van de juiste lichtinval, camera instellingen, het maken van de perfecte foto en de nabewerking ervan op de computer. Zo weet ze precies op welk dagdeel ze bij welk raam klaar moet zitten om een foto te kunnen maken met de mooiste lichtinval. Voor mij als blogger is het heerlijk om deze ervaringen van een ‘deskundige’ te kunnen lezen, maar ook voor een menig Instagrammer zijn dit leuke en inspirationele tips om te lezen.

Linda Lomelino en bloggers

Mijn oordeel over dit boek

Zoet & Shoot is een prachtig boek vol inspiratie. Het boek puilt uit van de originele recepten, maar ook van de tips voor een zo mooi mogelijk resultaat. Na het lezen van dit boek, wilde ik het liefst meteen de keuken in duiken om vijf dingen tegelijk te gaan maken. Ik kan jullie dan ook beloven dat jullie enkele van deze recepten binnenkort terug zullen zien op Zoetrecepten.

En Zoet & Shoot? Een absolute aanrader! Je shopt hem hier voor €24,99 via Bol.com!

Titel: Zoet & Shoot
Auteur: Linda Lomelino
Uitgeverij: Kosmos uitgevers

Klik op een ster om dit recept te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Zin in meer?

Het is mogelijk dat dit artikel affiliate links bevat. Als jij via die link een product bestelt, dan ontvang ik daar een kleine commissie over. Het kost jou niks extra!

1 bericht over “Review: Zoet & Shoot – Linda Lomelino

1. Dat Sweden heerlijke gebak hebben is mij wel bekend. Heerlijke taarten kun je eten bij bakkerijen bij je thee of koffie. In elk Klein gehucht is wel een cafe niet zoals hier bier verkopen maar thee of koffie met huisgemaakte taart.
    En zeker dat ik hem ga bekijken zogauw hij in de boekhandel ligt.